VAD ÄR PANIKÅNGEST?

Eftersom jag tog upp det, för jag tycker det är viktigt så
ska jag förklara genom ett "läkar sett" men även min egna historia
i korta drag i ett annat inlägg.


Känsla av oro och kroppslig spänning som är förenade med hot eller fara är något som alla upplever. Vid livshotande fara stiger rädslan snabbt till intensiv ångest. Plötslig påkommen ångest av denna typ kallas för panik. Att få dessa känslor utan att det finns någon fara är en stor del vad panikångest handlar om. Panikångest är ett tillstånd som är känt sedan länge, och det omnämdes redan vid 1800-talets slut. Den första "attacken" kommer ofta som en blixt från klar himmel och man tror vanligtvis att det är något fysiskt fel med livsfarlig utgång. Känslan av att tappa "kontrollen" och dö är väldigt stark. 

Hur påverkar då panikångesten dig och din familj ? Det är högst individuellt hur sjukdomen påverkar dig och din familj, men den påverkar i alla fall mycket på det vardagliga livet. Äktenskaps- och relationsproblem är inte helt ovanliga inom familjer som drabbats av panikångest. Ett av de jobbigare problemen/biverkningar är känslan av att bli "tokig" vilket givetvis inte är fallet utan bara en av symtomen. Och detta underlättar varken för dig eller din familj när det gäller relationer mm. Hur jobbigt det än verkar finns det en utväg och lösning även om det verkar osanolikt. Framför allt så är du INTE ensam om denna åkomma, utan vi är många och det kan kännas lite lättare att vara medveten om det.

Det är också vanligt att man isolerar sig mot omvärlden och tar "skydd" i hemmet. Detta beror på dels att man inte vill få en "attack" bland andra människor och dels på att hemmet är kanske den enda plats man är trygg på.


Det här är fakta från olika saker. Om jag själv inte hade panikångest

skulle jag inte förstå så mycket av den här faktan.

Därför kommer jag berätta min version någon gång under dagen.

LINN

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0